Eindhoven
Sydney

Foto: Rene de Boer & DAF Museum

De London-Sydney Marathon.

De iconische DAF55 blijkt na de introductie eind 1967 zeer geschikt om rally’s mee te rijden. De varioma-tic die standaard is ingebouwd, heeft een sperfunctie, met andere woorden, de kracht wordt perfect over de wielen verdeeld. En dat komt het best tot zijn recht op een gladde en/of modderige ondergrond. DAF wilde zijn betrouwbaarheid aan de wereld bewijzen door deel te nemen aan de zwaarste rally ter wereld. De London-Sidney rally.


fun-fact

Het uitzonderlijke rallywapen uit Eindhoven, de DAF55


DAF, David van Lennep en Peter Hissink mochten zich gaan voorbereiden. Op 24 november 1968 ging de rally in Londen van start. 97 deelnemers, waaronder de DAF55. Van daaruit werd de monsterlijke tocht van 16.500 kilometer richting Sydney gestart. Veel auto’s haalden logischerwijs de finish niet en sneuvelden. Maar het kleine DAF’je daarentegen verraste vriend en vijand. Dat is bijzonder want de DAF had de kleinste cilinderinhoud. Ondanks meerdere tegenslagen waaronder de uren durende repa-ratie van een lekgeslagen oliecarter, lieten ze zich halverwege die gruwelijke rally niet uit het veld slaan. Ze kwamen als 56e en laatste over de finish – rijdend geheel op eigen kracht. De winnaar van die slo-pende rally was de Britse Andrew Cowan in zijn Hillman Hunter.

Foto: Rene de Boer & DAF Museum

Foto: Rene de Boer & DAF Museum

Echt grote rally’s zijn er niet gewonnen, althans waar het om snelheid ging, maar in lange duur-rally’s en bergetappes waren de DAF’s toch vaak hoog in het klassement te vinden. DAF is in 1932 opgericht als autofabrikant en stond altijd al bekend om zijn vindingrijkheid. In het DAF Museum is de iconische rally-wagen nog terug te vinden.


Wonen in Groot Hartje?

www.groothartje.nl