Eindhoven
Brussel

Bron: airport-eindhoven.com

Retourtje Strijpse Hei – Brussel.

De plek die we tegenwoordig kennen als ‘Meerhoven’ stond 100 jaar geleden nog bekend als de ‘Strijpse Heide’ en een stukje ‘Zeelst’, maar daar zou rond 1930 verandering in komen. In samenwerking met een adviseur van de KLM besloot gemeente Eindhoven dat het tijd werd voor een ‘eigen’ vliegveld. Twee jaar later werd op 10 september 1932 het rode lintje voor de ingang van vliegveld Eindhoven doorgeknipt. Het houten gebouw met de lucht-verkeerstoren en de simpele grasbaan, die als start- en landingsbaan diende, kregen de naam Welschap.


fun-fact

Het houten gebouw, de luchtverkeers-
toren en de simpele grasbaan kregen de naam Welschap


Nog eens twee jaar later was het KLM die op 1 mei 1934 de eerste lijndiensten voor zijn rekening nam, een vlucht van Welschap naar het Brusselse Zaventem. Vanaf dat moment kon er twee keer per dag naar Brussel, Rotterdam of via een tussenstop in Twente naar Groningen worden gevlogen. In de Tweede Wereldoorlog kwam het vliegveld volledig in handen van de Duitsers, die de verkeerstoren nog een tijdje als molen hebben gecamoufleerd. Na de oorlog werden de lijndiensten weer opgepakt en kon men vanaf Welschap ook de eerste overzeese vlucht naar Londen maken.

Bron: www.airport-eindhoven.com

Bron: www.nimh-beeldbank.defensie.nl

Bron: www.eindhoven-encyclopedie.nl

Het houten gebouw van vliegveld Welschap doet nu dienst als wijkcentrum in de wijk Meerhoven omdat in 1984 Eindhoven Airport zoals we het nu kennen geopend werd. Tegenwoordig zijn er geen directe vluchten van Eindhoven naar Brussel meer te boeken. Om een frietje te gaan eten op de grote markt in de hoofdstad van onze zuiderburen zal je toch echt de auto of trein moeten pakken. Jammer, maar met het klimaat in het achterhoofd misschien toch een goed besluit.


Wonen in gebouw Brussel?

www.groothartje.nl